SYSTEM OŚWIATOWY POWIATU
Jednym z najważniejszych zadań prowadzonych przez Powiat Pilski jest rozwój oświaty w celu zapewnienia młodzieży możliwości do indywidualnego rozwijania się, motywowania do dalszego pogłębiania wiedzy i dokonywania właściwych wyborów w przyszłości. Głównym dokumentem, w ramach którego realizowano powyższe cele w roku szkolnym 2022/2023 r. jest Strategia Rozwoju Oświaty Powiatu Pilskiego na lata 2017-2027.
W roku szkolnym 2022/2023 r. nadal modernizowano szkoły i placówki oświatowe, tworząc w nich specjalistyczne sale dydaktyczne (Zespół Szkół Technicznych w Pile, Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile).
Zakończono budowę Centrum Innowacji Technologicznych w Pile, nowoczesnej placówki kształcenia zawodowego młodzieży. To największa inwestycja Powiatu Pilskiego, wartości prawie 30 mln złotych, na którą pozyskano rekordowe w historii unijne dofinansowanie – prawie 24 mln złotych.
26 maja 2022 r., podczas uroczystej gali wręczenia nagród trzeciej edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd” Powiat Pilski, jako jeden z nielicznych samorządów w kraju, otrzymał wyróżnienie za m. in.: „Nowoczesne e-usługi w zakresie edukacji, informacji i promocji w powiecie pilskim z wykorzystaniem telebimów wielkocalowych”.
15 uczniów szkół średnich prowadzonych przez Powiat Pilski otrzymało stypendia Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2022/2023, a 3 Stypendium Ministra Edukacji Narodowej. Stypendia przyznawane są za wybitne wyniki w nauce.
Powiat Pilski od 2018 roku prowadzi szerokie działania edukacyjne i promocyjne na rzecz ochrony środowiska, realizując projekty Eko-Edukacji. W ramach tych działań utworzono m.in. Powiatowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile, które jest wyposażane w nowoczesny sprzęt do wykonywania ciekawych doświadczeń na zajęciach z ekologii, prowadzonych nie tylko dla uczniów szkół średnich, ale także przedszkolaków i seniorów.
Wybudowano ścieżki edukacji ekologicznej przy Starostwie Powiatowym oraz szkołach średnich i Młodzieżowym Domu Kultury ISKRA w Pile, a także rozbudowano ośrodki edukacji ekologicznej w nadleśnictwach, na leśnych szlakach turystycznych powstały punkty informacyjne i miejsca rekreacji. Otwarto Punkt Edukacji Ekologicznej przy Młodzieżowym Domu Kultury ISKRA w Pile.
Szczegółowe informacje dotyczące strategii znajdują się w części raportu pt.: Realizowane polityki, programy, strategie.
ORGANIZACJA PRACY SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W 2023 R.
W 2023 r. Powiat Pilski prowadził 10 szkół ponadpodstawowych oraz 5 placówek oświatowych i szkół specjalnych.
Szkoły ponadpodstawowe:
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego w Piłce Siatkowej w Pile,
Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Pile,
Zespół Szkół Technicznych w Pile,
Zespół Szkół przy Teatralnej w Pile,
Zespół Szkół Budowlanych w Pile,
Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile,
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile,
Zespół Szkół w Łobżenicy,
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wyrzysku.
Placówki oświatowe i szkoły specjalne:
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej w Pile,
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy,
Młodzieżowy Dom Kultury "Iskra" w Pile,
Powiatowe Centrum Edukacji w Pile.
804,26
Liczba etatów ogółem pracowników zatrudnionych roku szkolnym 2022/2023
613,16
Liczba etatów nauczycieli zatrudnionych w roku szkolnym 2022/2023
191,10
Liczba etatów pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w roku szkolnym 2022/2023
Zatrudnienie kadry pedagogicznej oraz pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2022/2023 (etaty)
W roku szkolnym 2022/2023 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat zatrudnionych było:
883 osoby na 804,26 etatach, w tym:
682 nauczycieli na 613,16 etatach,
201 pracowników administracji i obsługi na 191,10 etatach.
Struktura kadry pedagogicznej w roku szkolnym 2022/2023
wg stopnia awansu zawodowego
Struktura kadry nauczycielskiej w szkołach i placówkach oświatowych w roku szkolnym 2022/2023 wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2022/2023 liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 99 os. (15% ogółu),
nauczyciele mianowani - 113 os. (17% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 463 os. (68% ogółu),
prowadzący zajęcia, ale niebędący nauczycielami i nieposiadający stopnia awansu zawodowego - 7 os. (1% ogółu).
6338
Liczba uczniów w roku szkolnym 2022/2023
22,93
Średnia liczebność oddziałów w roku szkolnym 2022/2023
11,35
Liczba uczniów na etat nauczycielski w roku szkolnym 2022/2023
2,44
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w roku szkolnym 2022/2023
Stan organizacyjny szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2022/2023
W roku szkolnym 2022/2023:
do szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Pilski uczęszczało 6338 uczniów w 260 oddziałach
średnia liczebność oddziału wyniosła 22,93,
średnia liczba uczniów na etat nauczycielski we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych wynosiła 11,35,
średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział 2,44.
Stypendia
W roku szkolnym 2022/2023:
Starosta Pilski przyznał 65 stypendiów na łączna kwotę 40.300 zł,
Stypendium Prezesa Rady Ministrów zostało przyznane 15 uczniom,
Stypendium Ministra Edukacji Narodowej zostało przyznane 3 uczniom,
Stypendium socjalne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego zostało przyznane 8 uczniom.
DZIAŁANIA NA RZECZ UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
W powiecie pilskim prowadzone jest kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odbywa się ono w szkołach i placówkach specjalnie do tego celu powołanych, jak i szkołach ogólnodostępnych. Kształcenie uczniów odbywa się w szkołach specjalnych – w szkole podstawowej, w szkole przysposabiającej do pracy, branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym jak i technikum.
W szkołach prowadzonych przez Powiat Pilski realizowane jest także indywidualne nauczanie. Podstawą do wydania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania jest stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający lub uniemożliwiający mu uczęszczanie do szkoły. W szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Pilski stworzone są również warunki kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zdiagnozowany u nich różny stopień niepełnosprawności.
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile tworzą:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile,
Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku.
W roku szkolnym 2022/2023:
prowadzono działania diagnostyczne w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, a także działania terapeutyczne dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
przeprowadzono 4.606 badań diagnostycznych:
1.704 diagnozy pedagogiczne,
1.726 diagnoz psychologicznych,
1.033 diagnoz logopedycznych,
84 diagnoz zawodoznawczych,
57 integracji sensorycznych.
wydano 1.969 dokumentów:
643 orzeczenia,
97 opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
1.037 opinii,
192 informacji o badaniu.
prowadzono działalność terapeutyczną (dla łącznie 1.891 osób), w zakresie:
indywidualna terapia pedagogiczna,
indywidualna terapia logopedyczna,
indywidualna terapia psychologiczna/psychoterapia,
indywidualne porady zawodowe,
zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień,
inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pile
W ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego działa:
Szkoła Podstawowa Specjalna i Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy,
odrębną formą w placówce są zajęcia specjalistyczne wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
W roku szkolnym 2022/2023:
wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka objętych było 101 dzieci,
Ośrodek zatrudniał: 86 nauczycieli na pełnych etatach, 3 niepełnozatrudnionych, 18 pracowników niepedagogicznych i 16 pomocy nauczyciela,
wg stanu SIO na dzień 30.09.2023 r. łącznie w Ośrodku przebywało 192 uczniów, w tym:
w Szkole Podstawowej Specjalnej 137 uczniów (34 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, 26 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 77 uczniów niepełnosprawnościami sprzężonymi),
w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy 47 uczniów (30 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i 17 uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi),
8 wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych było indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi,
nauczaniem indywidualnym objętych było 12 uczniów w Szkole Podstawowej Specjalnej i 3 uczniów w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy,
poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, rewalidacyjnymi w Ośrodku realizowane były zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
gimnastyka korekcyjna,
zajęcia logopedyczne,
terapia psychologiczna,
terapia pedagogiczna,
integracja sensoryczna,
zajęcia terapeutyczne doskonalące motorykę małą i dużą, metodą Tomatisa,
EEG Biofeedback,
muzykoterapia,
socjoterapia,
tyfloterapia,
surdoterapia,
kynoterapia.
zgodnie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego Ośrodek dbał o wszechstronny rozwój ucznia, stwarza warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego wychowanków poprzez różnego rodzaju zajęcia o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym,
nauczyciele i wychowawcy posiadali niezbędne kwalifikacje do prowadzenia zajęć o różnym charakterze oraz doskonalili się w sposób ciągły, nabywają nowe umiejętności poszerzając ofertę zajęć zgodnie z potrzebami uczniów.
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile
W roku szkolnym 2022/2023:
w branżowej szkole I stopnia było 10 uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wszyscy uczniowie kształcili się w oddziałach ogólnodostępnych,
nad procesem dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym czuwał również pedagog specjalny,
na podstawie zaleceń z PPP umieszczonych w dokumencie była zaplanowana tematyka zajęć rewalidacyjnych,
w czasie zajęć rewalidacyjnych koncentrowano się głównie na:
procesach poznawczych,
adaptacji w grupie rówieśniczej,
komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
treningu umiejętności społecznych,
umiejętnościach radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
doskonaleniu technik szkolnych, szczególnie pod kątem rozwijania umiejętności zawodowych,
zwiększeniu możliwości uczniów w zakresie opanowania programu szkolnego.
w trakcie nauki przygotowywano młodzież do pracy - do pełnienia roli pracownika (zajęcia przede wszystkim były nakierowane na przygotowanie ucznia do dorosłości),
organizowane były zajęcia związane z planowaniem kariery zawodowej z doradcą zawodowym,
młodzież odbywała zajęcia praktyczne w zakładach gastronomicznych typu zamkniętego i otwartego, ucząc się wybranego zawodu oraz nawiązując właściwe relacje z pracodawcami,
prowadzone były zajęcia wyrównawcze dla uczniów, którzy przez swoją niepełnosprawność mieli duże trudności edukacyjne,
w ramach integracji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną ze środowiskiem szkolnym oraz ze środowiskiem lokalnym odbywały się m. in.: spotkania klasowe, wyjścia integracyjne, imprezy szkolne i wiele innych.
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy
W skład Zespołu Placówek Wychowawczych w Łobżenicy wchodzą:
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Łobżenicy,
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kijaszkowie.
W roku szkolnym 2022/2023:
w szkole podstawowej specjalnej przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Łobżenicy średnia liczba uczniów wynosiła 9 osób, w branżowej szkole I stopnia specjalnej średnia liczba uczniów wynosiła 54 osoby,
dla każdego wychowanka placówki opracowano indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (w pracach nad jego opracowaniem udział biorą wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog oraz inni specjaliści, którzy prowadzą zajęcia z wychowankami; indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne zawierają wszystkie zalecenia i są zgodne z orzeczeniami i o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez odpowiednie poradnie psychologiczno-pedagogiczne),
nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy podnosili swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w różnego rodzaju kursach, szkoleniach, co zapewniało wysoką jakość pracy placówki,
pracownicy pedagogiczni Zespołu zostali przeszkoleni w zakresie tworzenia diagnoz wielospecjalistycznych oraz przypomnienia regulaminu oceniania zachowania wychowanków,
działania Zespołu ukierunkowane były na:
dostosowanie kierunków kształcenia młodzieży do potrzeb rynku pracy,
stałe monitorowanie i analizę rynku pracy,
stale monitorowanie zapotrzebowania na poszczególne kierunki nauczania w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie,
analizowanie zmian na rynku pracy.
wychowankowie Zespołu aktywnie uczestniczyli w pozalekcyjnych zajęciach edukacyjnych:
kółko turystyczno-krajoznawcze,
sekcje sportowe,
kółko muzyczno-teatralne,
kółko plastyczne,
kółko kulinarne,
kółko przyrodnicze,
kółko kajakowe,
terapia psychologiczna,
zajęcia z psychoterapeutą uzależnień,
doradztwo zawodowe – uczniowie 8 klasy szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia.
zajęcia profilaktyczne – wszyscy wychowankowie.
Szkoła Podstawowa Specjalna w Łobżenicy
Szkoła Podstawowa Specjalna wchodzi w skład Zespołu Szkół w Łobżenicy. Budynek szkoły jest przystosowany dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo. Szkoła wyposażona jest w nowoczesne pomoce dydaktyczne, które zapewniły możliwość prowadzenia atrakcyjnych zajęć dla dzieci, pobudzających ich kreatywność oraz zdolności poznawcze.
W roku szkolnym 2022/2023:
do placówki uczęszczało 29 uczniów z Gminy Łobżenica, z Gminy Wyrzysk i powiatu złotowskiego, dzieci uczyły się w 6 oddziałach,
realizowane były obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia indywidualne i grupowe z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
zajęcia logopedyczne,
zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem,
terapia psychologiczna,
terapia pedagogiczna,
zajęcia usprawniające motorykę małą i dużą,
integracja sensoryczna,
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
socjoterapia,
nowoczesne pomoce dydaktyczne, w które wyposażona jest szkoła pozwoliły na prowadzenie atrakcyjnych zajęć dla dzieci, które pobudzają ich kreatywność oraz zdolności poznawcze, podczas zajęć w Sali Doświadczania Świata uczniowie usprawniali swoje deficyty polisensoryczne,
w pracy z dziećmi wykorzystywano programy multimedialne, uczniowie poddawani byli terapii polegającej na elektrostymulacji wewnętrznej i zewnętrznej poprzez wykorzystanie prądów w procesie terapeutycznym w różnych dysfunkcjach,
w trakcie codziennej pracy uczono samodzielności i funkcjonowania osobistego i społecznego (np. nauka sposobów poruszania się po mieście, zakupów w sklepie, załatwiania spraw na poczcie, w ośrodku zdrowia, w banku, w urzędzie itp.),
dzięki udziałowi w projekcie „Laboratoria Przyszłości” pozyskano nowoczesną kuchnię, w której prowadzone były różnego typu zajęcia kulinarne.
DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI
226 992 zł
Kwota ogółem wydatkowana w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
74 018 zł
Kwota wydatkowana na studia podyplomowe w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
152 974 zł
Kwota ogółem wydatkowana na szkolenia i kursy doskonalące w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
System dopłat do doskonalenia i dokształcania nauczycieli funkcjonuje w celu zdobycia nowych, bądź uzupełnienia już posiadanych przez nauczycieli kwalifikacji. Z systemu dopłat mogą skorzystać nauczyciele, którzy chcą:
ukończyć kursy nadające kwalifikacje,
ukończyć studia licencjackie - jako drugi kierunek,
ukończyć studia magisterskie,
zdobyć na studiach podyplomowych dodatkowe kwalifikacje, w tym do nauczania drugiego przedmiotu na kierunkach zgodnych z potrzebami kadrowymi szkoły i placówki oraz powiatowych jednostek oświatowych,
poszerzyć wiedzę i umiejętności z prowadzonych zajęć poprzez udział w kursach, konferencjach, szkoleniach i warsztatach, których plany związane z doskonaleniem się i podnoszeniem kwalifikacji są zgodne z potrzebami szkół i placówek, w których pracują oraz potrzebami organu prowadzącego.
W roku szkolnym 2022/2023:
ogółem na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli wydatkowano 226.992 zł,
z dofinansowania skorzystało łącznie 400 nauczycieli,
w największym stopniu z dofinansowania skorzystali nauczyciele:
Zespołu Szkół Budowlanych w Pile,
Zespołu Szkół Ekonomicznych w Pile,
Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile.
SZKOŁY I PLACÓWKI NIEPUBLICZNE
DOTACJE Z BUDŻETU DLA SZKÓŁ NIEPUBLICZNYCH w 2023 r.
19 090 907 zł
+16%
do roku 2022
W Powiecie Pilskim do ewidencji szkół i placówek niepublicznych łącznie wpisane są 84 szkoły i placówki, w tym:
27 – szkoły niepubliczne, działające na prawach szkół publicznych,
46 – placówki niepubliczne, prowadzące działalność w formie kursów i szkoleń,
11 – szkoły niepubliczne, bez uprawnień szkół publicznych.
W roku szkolnym 2022/2023 dotację z budżetu Powiatu otrzymały następujące szkoły:
II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Salezjańskiego w Pile,
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Technikum Zawodowe Centrum Kształcenia „ Nauka” w Pile,
Bursa Szkolna w Pile,
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych „Żak” w Pile,
Szkoła Policealna Zawodowa „Żak” w Pile,
Szkoła Policealna Opieki Medycznej „Żak” w Pile,
Szkoła Policealna TEB Edukacja w Pile,
Technikum TEB Edukacja w Pile,
Zaoczne Liceum Ogólnokształcące „Cosinus” w Pile,
Medyczna Szkoła Policealna „Cosinus” w Pile,
Szkoła Policealna „Cosinus” w Pile,
Szkoła Policealna „Cosinus I” w Pile,
Szkoła Podstawowa Specjalna w Pile.
Dotacje z budżetu Powiatu Pilskiego w 2023 r.